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Das kulturelle Erbe von al-Andalus und die Nationale Identität - Jahrestagung der Carl Justi-Vereinigung Berlin, Humboldt Universität

Cover Tagung

Berlin, Humboldt Universität-Hauptgebäude, Unter den Linden 6, Hörsaal 3075, 27.-29. Oktober 2017

Organisatoren: Prof. Dr. Horst Bredekamp (Humboldt Universität Berlin), Prof. Dr. Francine Giese (Universität Zürich), Prof. Dr. Stefan Trinks (Humboldt Universität Berlin)

Keynote Speakers: Jerrilynn Dodds (Sarah Lawrence College, Bronx-ville/New York), Juan Calatrava Escobar (Universidad de Granada)

Die spanische Geschichte ist geprägt von Phasen der kulturellen Öffnung und Abschottung. Während Alfonso X. und Pedro I. durch ihre pro-islamische Kulturpolitik die Integration der Kunst und Architektur von al-Andalus ins nationale Narrativ förderten, wurde in der Gegenreformation die Inszenierung einer katholischen Einheitskultur zum zentralen Thema der Malerei, Skulptur und Architektur. Erst ab dem 18. Jahrhundert fand eine Re-Valorisierung des islamischen Erbes von al-Andalus statt, dessen Anteil an der Nationalen Identität Spaniens im 19. und 20. Jahrhundert vor dem Hintergrund wechselnder historischer und politischer Voraussetzungen kontrovers diskutiert wurde. Gleichzeitig bewarben zeitgenössische Architekten das maurische Revival und verhalfen der ibero-islamische Architektur zu ihrem globalen Durchbruch. Der Alhambrismo wurde nicht nur zu einem der beliebtesten Interieur-Stile des 19. Jahrhunderts sondern dominierte auch die ab 1851 regelmässig stattfindenden Weltausstellungen. Neben Spanien präsentierten sich auch Preussen (1867), Brasilien (1876) oder Mexico (1884) mit einem neo-maurischen Ausstellungspavillon. Die diesjährige Jahrestagung der Carl Justi-Vereinigung will die Bedeutung von al-Andalus für die Nationale Identitätsbildung vom Mittelalter bis in die Gegenwart punktuell untersuchen.

http://www.transculturalstudies.ch/de/index/tagungen/justi-tagung.html

 

Ausstellung „Mythos Orient. Ein Berner Architekt in Kairo“

13. Juni bis 22. Oktober 2017, Schloss Oberhofen am Thunersee

Anlass der geplanten Ausstellung ist das 160-jährige Jubiläum eines der spektakulärsten Schweizer Interieurs, des 1855 nach Plänen des Berner Architekten Theodor Zeerleder (1820-1868) vollendeten Selamlik im Schloss Oberhofen. Der Orientreisende Zeerleder stützte sich beim Entwurf für das vom Schlossherrn Graf Albert de Pourtalès (1812-1861) geplante orientalisierende Fumoir auf Architekturstudien, die er während zweier Orientreisen in den Jahren 1847/1848 und 1849/1850 in Kairo erstellte. Im Fokus der Ausstellung stehen der bisher weitgehend unbekannte Berner Architekt Theodor Zeerleder und seine Orientstudien.

http://www.transculturalstudies.ch/de/index/ausstellungen/ausstellung-oberhofen.html

 

Sephardischer Nachmittag, 23. Mai 2017

Universität Zürich, Rämistrasse 59, Aula (RAA-G-01)                                                           

Organisatoren: Prof. Dr. Francine Giese (Kunsthistorisches Institut), Prof. Dr. Johannes Kabatek

(Romanisches Seminar), Prof. Dr. David Ganz (Kunsthistorisches Institut)

In Zusammenarbeit mit der Botschaft von Spanien in Bern und dem Generalkonsulat von Spanien in

Zürich

 

Programm

 

14.00-14.15 Begrüssung

 

14.15-15.00 Beatrice Schmid (Universität Basel)

Wie spanisch ist Judenspanisch

 

15.00-15.45 Andrés Enrique-Arias (Universitat de les Illes Balears)

Once Upon a Time at 55th and Hoover - the story of Spanish speaking Jews in Los

Angeles

 

Kaffeepause

 

16.15-16.45 Francine Giese (Universität Zürich)

A Mixed Style – al-Andalus und die Toledaner Synagogen

 

16.45-17.15 David Ganz (Universität Zürich)

Die Zeit des Rituals und die Zeit der Bilder. Die Goldene Haggadah

 

17.15-17.45 Maria Portmann (Universität Zürich)

The Depiction of Distinctive Signs in Hebraic and Christian Miniatures around 1400 in the Kingdom of Aragon in Spain

 

18.00 Sephardisches Konzert

Wolfgang Weigel (Gitarre) und Delia Agúndez (Gesang)

 

19.00 Apéro im Lichthof

 

 

 

Sephardischer Nachmittag Flyer (PDF, 1170 KB)

 

 

A l'Orientale - Collecting, Displaying and Appropriating Islamic Art and Architecture in the 19th and early 20th centuries

Programm

 

International conference, Zurich and Schaffhausen, 4th-6th May 2017

Keynotes Speakers: Kjeld v. Folsach (David Collection Kopenhagen), Yannick Lintz (Musée du Louvre), Tim Stanley (V&A London), Stefan Weber (Museum für Islamische Kunst Berlin)

The Swiss Orient traveler Henri Moser Charlottenfels (1844-1923) is considered one of the pioneering 19th-century amateurs of Islamic Art, because of his activity as collector and exhibitor. His continuously growing collection had made Moser famous from 1876 onwards through much-noticed traveling exhibitions in and outside of Switzerland. His collection was later displayed permanently at the widely known private museum he established in 1906 at the Charlottenfels Castle near Schaffhausen. Through his 1914 donation to the Bern Historical Museum, Moser assured that after his disappearance the Orientalische Sammlung Henri Moser Charlottenfels (Oriental collection Henri Moser Charlottenfels) of over 4000 objects would remain available to the public in an exhibition hall specially built for that purpose.
The conference wants to present Henri Moser and his collection in an international context. Does Moser’s activity of collecting and exhibiting Islamic art reflect a widespread tendency of his period? How have strategies of presentation, re-contextualisation and didactics changed since the 19th century? To what extent have private collections influenced the making of Islamic departments in national museums? And which role did private collectors such as Moser play in transmitting and appropriating Islamic art and architecture in the West during the 19th and early 20th century?
The conference will open on Thursday, 4th May 2017, with a first section on „Displaying Islamic Art“ at the Museum Rietberg, with a roundtable discussion with representatives of the most important European collections of Islamic Art. The second day will take place at the University of Zurich and will be dedicated to the section „Appropriating Islamic Art and Architecture“. Finally, a third section regarding „Collecting Islamic Art“, taking place on Saturday, 6th May 2017, will bring the topic to a close in Charlottenfels Castle.

Organizers: Prof. Dr. Francine Giese (University of Zurich), Prof. Dr. Mercedes Volait (CNRS/InVisu), Dr. Ariane Varela Braga (University of Zurich)
Cooperations: Museum Rietberg Zürich, Moser Familienmuseum Charlottenfels der Heinrich und Henri Moser Stiftung in Neuhausen bei Schaffhausen

Schaffhauser Nachrichten (PDF, 153 KB)

http://www.transculturalstudies.ch/de/index/tagungen/display-tagung.html

 

 

The Destruction of Memory: Filmscreening

Reconstructed mausoleum, Timbuktu, Mali. Image: Francois Rihouay © 2016 Vast Productions USA
Reconstructed mausoleum, Timbuktu, Mali. Image: Francois Rihouay © 2016 Vast Productions USA

7. Dezember 2016

Filmscreening

The Destruction of Memory, 2016

 

Universität Zürich, Rämistrasse 71, 18:15, KOL-E-21

Anschliessend Diskussion mit Niklaus Ledergerber, Präsident ICOMOS Suisse

Eintritt frei

THE DESTRUCTION OF MEMORY

Written, directed and produced by Tim Slade

Over the past century, cultural destruction - the purposeful destruction of buildings, books and art in order to erase collective memory and identity - has wrought catastrophic results on every continent.

But the war is by no means over. If anything, this kind of cultural warfare has been steadily increasing.

Based on the acclaimed book by Robert Bevan, The Destruction of Memory looks at how and why this has happened, and how the push to protect, salvage and rebuild has moved in step with the destruction.

People willingly risk their lives to protect not just other human beings, but their cultural identity to safeguard the record of who they are. People who never thought of themselves as heroes have fought back, and it’s these people and their resistance that gives heart to the story.

Heroic acts are needed more than ever. In Syria and Iraq, the ‘cradle of civilization’, millennia of culture have been destroyed. Cities like Homs and Aleppo have been ‘reduced to apocalyptic landscapes’.

As a UN official says in our film: ‘It’s killing the identity of others. We know from history that this is very dangerous. We have to face that this is becoming more and more important. This has to be raised to a level of political consciousness, action, discussion…’ The tide is turning. These stories are being reported. For the first time, perpetrators are being brought to justice. Awareness is growing.

The film proposes hope. We tell stories not just of protection, but of rebuilding. Increasingly, the power of modern technology is being harnessed to document, protect, and to play a role in the rebuilding process.

Interviewees for The Destruction of Memory include the Director-General of UNESCO, representatives of the United Nations and the International Criminal Court, as well as diverse and distinguished international experts.

 

Lehrveranstaltungen Herbstsemester 2016

HS 2016 Program

From East to West. Transmitting Islamic Aesthetics in European Architecture

Institutskolloquium HS16

University of Zurich, Institute of Art History

All conferences take place in Rämistrasse, 73, RAK-8, from 18.15 to 19.45. 

Die Architektur des 19. Jh. wurde von islamischen Bau- und Dekorformen wesentlich mitprägt. Neben Kairo und Istanbul spielte al-Andalus eine wichtige Rolle bei der Vermittlung eines Formrepertoires, das von europäischen Architekten rezipiert und modifiziert wurde. Ausgewählte Fallstudien sollen Aufschluss über die zugrunde liegenden Transfer- und Aneignungsprozesse geben.

 

Nineteenth century architectural vocabulary was in part shaped by Islamic constructive and decorative forms. In addition to Cairo and Istanbul, al-Andalus played an important role in mediating a formal repertoire that was in turn received and modified by European architects. The lectures will present selected case studies that will examine the underlying transfer and appropriation processes involved in this phenomenon.

Organizers: Prof. Dr. Francine Giese, Dr. Ariane Varela Braga

 

PROGRAM

Wednesday 28 September

Mercedes Volait (Laboratoire InVisu (INHA/CNRS) Paris)

Islamic Revival in Mamluk terms: the impact of historical Cairo on 19th c. design

Wednesday 12 October

Guido Zucconi (Università IUAV di Venezia)

Venice looking back to the East : the case of the Fondaco dei Turchi in the XIX.th century

Wednesday 26 October

Juan Calatrava Escobar (Universidad de Granada)

Orientalisme et architecture dans les expositions universelles

Wednesday 9 November

Nadia Radwan (Universität Bern)

The Suchard « Minaret »: When Local Craftsmanship meets Orientalist Fantasy

Wednesday 23 November

Inessa Kouteinikova (Amsterdam)

Orient Exhibited: Russia and Central Asia (1865-1920)

Wednesday 14 December

Elke Pflugradt (Düsselforf)

Das Maurische Bad auf Schloss Schwerin von Carl von Diebitsch als Nukleus für seine spätere Schaffenszeit in Kairo

 

Admission is free, registration is not required