Teilnehmer

Katharina Alsen 

(University of Copenhagen/ Freie Universität Berlin)

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Katharina Alsen works on a Ph.D. thesis that grapples with stagings of ‘intimacy’ in theatre and exhibition spaces from around 1900 up to today’s artistic practice and art theory. After taking its starting point in the historical concept of the ‘intimate theatre’ (August Strindberg), the project aims to explore contemporary tendencies and paradoxes of ‘intimate’ display and spectatorship. Since October 2012, Katharina Alsen has been a fellowship holder of the International Graduate School ‘InterArt Studies’ at Freie Universität Berlin and the University of Copenhagen. Prior to that, she finished her studies (MA equiv.) in literature, theology and philosophy at the University of Hamburg, and obtained a master’s degree in art history and visual culture from the University of Oxford.

Curatorial Strategies of Internalisation. Intimate museum space and the eye of the spectator

Hannah Maria Bruckmüller

(Akademie der bildenden Künste, Wien)

Hannah Bruckmüller hat in Basel und Wien Kunstgeschichte studiert. Im Rahmen ihres Dissertationsprojekts an der Akademie der Bildenden Künste bei Prof. Elisabeth von Samsonow beschäftigt sie sich mit dem Begriff des Decorum. Sie ist Mitherausgeberin von all-over, Magazin für Kunst und Ästhetik.  www.allover-magazin.com

White Cube vs. Decorum? Überlegungen zur Adäquanz des Ausstellungsraums

Professor Michael Diers

(HBK Hamburg/ HU Berlin)

Professor für Kunst- und Bildgeschichte an der Hochschule für bildende Künste in Hamburg und  an der Humboldt-Universität zu Berlin. Forschungsschwerpunkte: Kunst der Renaissance, der Moderne, des 20. Jahrhunderts und der Gegenwart, Fotografie und neue Medien, politische Ikonographie, Kunst- und Medientheorie, Wissenschaftsgeschichte; Mitherausgeber der Studienausgabe der Gesammelten Schriften Aby Warburgs, Berlin 1998 ff.; langjähriger Herausgeber der Taschenbuchreihe „kunststück“ und der Reihe „Fundus-Bücher“; zahlreiche Aufsatz- und Buchveröffentlichungen zu den genannten Themen, darunter:  Warburg aus Briefen. Kommentare zu den Briefkopierbüchern der Jahre 1905-1918, Weinheim 1991; Mo(nu)mente. Formen und Funktionen ephemerer Denkmäler (Hg.), Weinheim 1995; Schlagbilder. Zur politischen Ikonographie der Gegenwart, Frankfurt/M. 1997; „Der Bevölkerung“. Aufsätze und Dokumente zur Debatte um das Reichstagsprojekt von Hans Haacke (Hg., gemeinsam mit K. König), Köln 2000; Fotografie Film Video. Beiträge zu einer kritischen Theorie des Bildes, Hamburg 2006; Topos Atelier. Werkstatt und Wissensform (Hg., gemeinsam mit M. Wagner), Berlin 2010; Das Interview. Formen und Foren des Künstlergesprächs, Hamburg 2013 (hg., gemeinsam mit L. Blunck u. H. U. Obrist); Max Liebermann: Die Kunstsammlung. Von Rembrandt bis Manet (hg., gemeinsam mit B. Hedinger u. J. Müller), München 2013.

Schwarz auf weiß. Fotografie zwischen Faktizität und Fiktionalität

Catharina Graf

(Universität Zürich/ Keystone)

Studium der Kunstgeschichte, Philosophie und Neuere Deutsche Literatur in Basel, Promotion 2011 mit der Dissertation „Der fotografische Essay – Ein Hybrid aus Bild, Text und Film“ (erschienen bei Wilhelm Fink, 2013). Seit 2008 als Bildredakteurin bei der Bildagentur Keystone in Zürich tätig.

Der fotografische Essay - Ein Hybrid aus Bild, Text und Film – die ersten Ausgaben von "Life & Look"

Aline Guillermet

(University of Essex)

Aline Guillermet is currently completing an AHRC-funded PhD thesis entitled 'Gerhard Richter and the Return of Representation: Painting After Photography 1962-2007" at the University of Essex. Her research focuses on 20th-century and contemporary European and American art, with a special interest in figurative practices after modernism, theories of representation, the history and theory of photography, and contemporary photographic practices. In 2012-13, Aline was Helena Rubinstein Critical Studies Fellow at the Whitney Museum Independent Study Program in New York. Before joining the School of Philosophy and Art History at the University of Essex, Aline studied philosophy at Université Jean Moulin Lyon 3, where she gained a Maîtrise (2003) and an MA (2006), and at Freie Universität Berlin (2002-2003) on an Erasmus scholarship.

For a photographic ciritique of the photo essay: Allan Sekula’s"Aerospace Folktales" (1973)

Nadine Helm

(Universität Zürich)

Nadine Helm (b. 1980) is an art historian specializing in 20th century and contemporary European and American art and architecture. Research grants by the Fulbright Foundation, the Max-Kade- Foundation, and the Erasmus-Program brought her to study at Goldsmiths College in London, Columbia University in the City of New York, and Humboldt-University in Berlin, where she received her M.A. in Art History with a thesis on contemporary installation art and issues of spectatorship in public space. In 2010, Nadine Helm joined the Art History doctoral program at the Graduate Center, City University of New York, where she conducted research on German and American postwar art with a particular focus on the intersections of sculpture, installation art, and interventionist as well as participatory art practices. Research on modern and contemporary museum architecture and exhibition design prepared for her dissertation topic on the image-generating capacity of avant-garde exhibition displays, which Nadine Helm conducts at the NCCR Mediality – Historical Perspectives, University of Zurich (2013-2016)  http://www.mediality.ch/e_abstract.php In addition to her research experience, Nadine Helm taught as adjunct Professor at Baruch College, The Weissman School of Arts & Sciences, and at City College New York, The Bernard and Anne Spitzer School of Architecture.

Action Living. Modern exhibition design between art and architecture

Ann-Kathrin Hubrich

(Universität Hamburg)

Studium der Kunstgeschichte, Romanistik (Italienisch) und Politikwissenschaften in Hamburg und Genua; Zusatzzertifikat im Bereich Museumsmanagement; Mitbegründerin des KSK-Archivs in Hamburg; 2013 Magisterabschluss an der Universität Hamburg; im Wintersemester 2013/14 wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Kassel; ab Sommersemester 2014 Dissertation an der Universität Hamburg; Forschungsschwerpunkte in den Bereichen Frühe Neuzeit, Politische Ikonographie, Gerechtigkeitsbilder.

World Press Photo. Visuelle Strategien und der Status des Bildes

Andreas Kalpacki

(ETH Zürich)

Andreas Kalpakci is a scholar and architect from Zurich. His research at ETH-Zurich focuses on the organizational techniques that intervened in the institutionalization of Modern Architecture within the International Congresses of Modern Architecture (CIAM) between 1928 and 1959. Kalpakci graduated from the Academy of Architecture in Mendrisio, Switzerland. While on a Fulbright scholarship, he graduated in Environmental Design at Yale University, United States.

Displaying architecture, forging the architect. The work ethic of modern architecture at the 1949 CIAM Congress in Bergamo

Claudio Leoni

(University College London - Bartlett, School of Architecture/ ETH Zürich)

After my initial degree in Urban Planning and Design I started another BA in Art History, Musicology and Philosophy at the University of Zurich (2009), followed by a MA in Architectural History at University College London (2010). Currently I am working on my thesis concerning the German architect Gottried Semper and the museological context in the time he spent in London between 1850-55. My PhD is part of a larger research project about Gottfried Semper, which is conducted by the Accademia di Architettura Mendrisio and the ETH Zurich. My research interests involve capitalism, globalisation, anthropology, material culture, fetishism, museology, systems of taxonomy, and how these aspects are represented in art and architecture.

Objects in a Glass Covered Vacuum. Gottfried Semper’s characterization of commercial objects and their relationship to the Crystal Palace

Professor Olivier Lugon 

(Université de Lausanne)

Olivier Lugon is art historian, professor at the University of Lausanne, head of the Film Studies Department and of the Center for History of Culture – Literature, Arts and Society. His research has focused on the history of photography and of exhibition design in the 20th Century. After the Swiss National Science Foundation research project “The modern exhibition of photography” in 2009-2012, he will direct in 2015-2017 the SNF project “Photography and Exhibition in Switzerland, 1920-1970”.

Layout and Display. Exchanges Between Graphic and Exhibition Design in Photography Shows from the 1920s to the 1950s

Sarah Maupeu

(Universität zu Köln)

Sarah Maupeu ist Kunsthistorikerin und promoviert im Fach Kunstgeschichte an der Universität zu Köln zum Thema »Mystifizierung als museale Strategie am Beispiel des Musée du Quai Branly (Paris) und des Kolumba Kunstmuseums (Köln)«. Nach ihrem Studium der Kunstgeschichte, Ethnologie und Philosophie in Köln und Bologna war sie von 2008–2010 Promotionsstipendiatin der a.r.t.e.s. Graduate School for the Humanities Cologne und von 2010–2012 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Centrum für interdisziplinäre Frankreich- und Frankophonieforschung der Universität zu Köln. Sie hat die Konferenz Entgrenzung der Kunstgeschichte. Eine Revision von George Kublers »The Shape of Time« (Köln 2010) und den Workshop Comment représenter l‘Autre? L’art non-européen dans les musées européens du 20e et 21e siècle (Paris 2012) organisiert. Ihre Forschungsschwerpunkte sind die Analyse musealer Ausstellungskonzepte und die Rezeption sog. »primitiver« Kunst seit Beginn des 20. Jahrhunderts.

Publikationen (Auswahl): Zus. mit Kerstin Schankweiler, Stefanie Stallschus (Hg.), Im Maschenwerk der Kunstgeschichte. Eine Revision von George Kublers ›Die Form der Zeit‹ (erscheint Herbst 2014); »A la recherche de l’objet premier perdu: George Kubler et Francis Alÿs«, in: Véronique Meyer, Vincent Cotro, Marie-Luce Pujalte (Hg.), La première oeuvre. Art et musique (XVe–XXIe siècles) (erscheint Sommer 2014)

Mystification as Exhibition Strategy. The Musée du Quai Branly (Paris) and the Kolumba Art Museum (Cologne)

Natalie Hope O'Donnell

(Oslo Centre for Critical Architectural Studies)

Natalie Hope O’Donnell is a curator and PhD researcher at the Oslo Centre for Critical Architectural Studies (OCCAS). Her project is entitled ‘Space as Curatorial Practice’ and focuses on exhibitions from the early 1970s. Hope O’Donnell was awarded a BA in Modern History and Politics at Jesus College, Oxford and holds a BA degree in History of Art and Political Science from the University of Oslo, which was completed in-between doing a post-graduate degree in law in London and working as a lawyer. She graduated from the Royal College of Art in London with an MA in Curating Contemporary Art (2008) and was awarded an MRes in Cultural Studies from the London Consortium (2011). Hope O’Donnell was co-curator of the Pushwagner retrospective for MK Gallery, which included a ‘Norwegian Season’ of events, exhibitions and video-programmes at MK Gallery, and ended its tour at Museum Boijmans van Beuningen (2013). Recently, she curated an exhibition of Norwegian film and video art at Atopia in Oslo, worked as a curator for the Oslo Academy of Fine Art, was a Visiting Scholar at Columbia University, and a Visiting Critic at ISCP in New York.

Staging the medieval in the modern. Sverre Fehn’s exhibition design for Henie Onstad Kunstsenter (1972)

Mladen Pesic

(University of Belgrade)

After having successfully finished his Bachelor and Master Studies, Mladen Pešić (born in Leskovac, in 1986) is currently part of the doctoral program at the Faculty of Architecture, University of Belgrade (Serbia). He started his PhD studies in October 2009, and since then has been conducting research on the relationship between exhibitions and architecture, especially in the context of socialist Yugoslavia. Currently he investigates the relationship between modern architecture, exhibitions and contemporary curating strategies. Besides that, he is actively participating in architectural and design competitions individually and as a team member. Also he is involved in scientific projects organized by the Faculty of Architecture. Since 2010, Mladen has been a scholar of the Ministry of Education and Science, Republic of Serbia.

Exhibitions of architecture as archives of society. The cultural, social and historical development of second Yugoslavia (1945-1992)

Barbara Reisinger

(Universität Zürich)

Barbara Reisinger arbeitet seit dem Herbstsemester 2013 an ihrem Promotionsprojekt mit dem vorläufigen Titel „Der Dimensionsverlust des Bildes. Die Bedeutung der Tapete als künstlerisches Medium seit den 1960er Jahren“, im strukturierten Doktoratsprogramm “Mediengeschichte der Künste” am Kunsthistorischen Institut der Universität Zürich. Sie studierte Philosophie und Kunstgeschichte an der Universität Wien, und schloss 2012 mit einer Diplomarbeit über die Zeichnung bei Jacques Derrida ihr Studium ab. Seit Sommer 2013 ist sie Redaktionsmitglied von all-over. Magazin für Kunst und Ästhetik. http://allover-magazin.com

Raum/Bild/Oberfläche. Andy Warhols Kuhkopftapete und der Status des Galerieraums im New York der 1960er Jahre

Isabella Seniuta

(Université Panthéon-Sorbonne, Paris)

Isabella Seniuta is a French/Polish student born in 1990. She is currently conducting research as part of a Master’s program on the history of photography (following a bachelor’s program in history of art and law) in Paris 1 Panthéon-Sorbonne under the direction of Michel Poivert. Part of her first year master’s program on research in Art History was spent at the Roma III University (in 2011/2012) where she wrote a thesis on the Ludovisi collection. In 2013, Seniuta received her MA in art market with a focus on the photography market. She also finished an internship at the Tajan auction house in which she worked both for the departments of contemporary art and photography. She is currently interning with the French magazine L’Officiel Art that focuses on emerging artist scenes. Research areas of interest are 20th century American and European art and photography, particularly the photography market.

The construction of the photographic art market between Paris and New York (1970-1990)

Joachim Sieber

(Universität Zürich)

geb. 1985, Studium der Kunstgeschichte, Politikwissenschaft und Soziologie in Zürich und Paris (Nanterre), Lizenziatsarbeit zu visuellen Strategien der Frontseitengestaltung von Schweizer Kunst- und Kulturzeitschriften 1931-1934, seit 2012 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Schweizerischen Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA) und an der Lehr- und Forschungsstelle für Theorie und Geschichte der Fotografie (TGF) des Kunsthistorischen Instituts der Universität Zürich, gleichzeitig an der Dissertation zu Konzepten der Fotografie-Verwendung in Kulturzeitschriften in den 1970er- und 1980er-Jahren, Forschungsschwerpunkte: Foto-, Kunst- und Kulturzeitschriften des 20. Jahrhunderts, Sozialgeschichte der Kunst, lebt in Zürich.

Die Zeitschrift "Der Alltag - Sensation des Gewöhnlichen". Sozialreportage in neuem Kleid