Navigation auf uzh.ch

Suche

Institute of Art History

History of the Fine Arts


Contact / Address

University of Zurich
Institute of Art History
Raemistr. 73
CH-8006 Zurich
Switzerland
Office no. 303
tel.: +41 (0)44 - 634 28 28
fax: +41 (0)44 - 634 49 14 (department office)
email: bettina.gockel@khist.uzh.ch

News & Events

3 x art and photography

 

3x Art and Photography

Fotos, die lügen. Medienbilder zwischen Wahrheit und Fake
Anton Holzer
8. Februar, 18.15–19.30 Uhr

Visible Yet Transparent: The Lens in Nineteenth-Century Photographic Cultures    Andrés Mario Zervigón
7. März, 18.15–19.30 Uhr

blau – bleu – blue – azul. Cyanotypie im Augenblick   
Künstlerinnengespräch mit Daniela Keiser
23. Mai, 18.15–19.30 Uhr

Link zum Programmflyer (PDF, 226 KB)

CAS Kimbei

CAS in Theory and History of Photography 

Besuchen Sie die neue Website und erfahren Sie mehr über unser Weiterbildungsangebot: www.cas-photography.ch

 

Link zum Flyer (PDF, 198 KB)

Flyer

 

Ausstellung und Workshop

The Tongue of the Desert: Jean Jacques Hess’ Studies on Language, Customs, and Beliefs of the Bedouins of Central Arabia

organisiert von Saeedeh Setayesh (Doktorandin am Lehrstuhl), Johannes Thomann, Institute and Library of Asian and Oriental Studies

Workshop: 1.&2. September 2023
Ausstellung: 1. September – 6. Oktober 2023

Link zum Programmflyer (PDF, 204 KB)

Short CV

  • since 2008 Professor of Art History, Institute of Art History, University of Zurich: Chair for the History of the Fine Arts
  • 2006-07 Membership (two terms), Institute for Advanced Study, Princeton, School of Historical Studies
  • 2006 Visiting Professor of Art History, University of Art and Design, Burg Giebichenstein, Halle/Saale
  • 2006 Habilitation, Eberhard-Karls-University, Tübingen
  • 2005 Visiting Scholar, Max-Planck Institute for the History of Science, Berlin
  • 2002-03 Research Scholar, Max-Planck Institute for the History of Science, Berlin
  • 1998-2006 Assistant Professor, Art History Department, Eberhard-Karls-University, Tübingen
  • 1996 PhD, University of Hamburg
  • Studies in Art History, Archaeology, German Philology and Theatre Studies. Ludwig-Maximilians-University Munich; University of Hamburg

Research Interests

  • History of the fine arts in a global context
  • Theory and history of photography
  • History of perception
  • The arts, natural philosophy, and the natural sciences since around 1800
  • Historiography of art history and art psychology
  • Art history in the digital age

List of Selected Publications


Books

Edited Books

Editor of the series Art & Photography, Heidelberg: Arthistoricum.net,  2021–. Volumes published:

  • Vol. 1. Ute Christiane Hoefert, Rollenflexibilität und Demokratisierung in der Kunst. Der Konzeptkünstler, Mail Artist und Networker H. R. Fricker. 2021. DOI
  • Vol. 2. Nicole Krup Oest, Photography and Modern Public Housing in Los Angeles, Heidelberg: Arthistoricum.net, 2021. DOI

Editor of the series Studies in Theory and History of Photography. Berlin: Akademie Verlag / de Gruyter, 2011–. Volumes published:

  • Vol. 1. Nanni Baltzer and Wolfgang Kersten (ed.). Weltenbilder. 2011.
  • Vol. 2. Bettina Gockel. In collaboration with Patrizia Munforte (ed.). American Photography. Local and Global Contexts. 2012. Review: Ralf M. Fischer in: Medienwissenschaft 4 (2015), Link
  • Vol. 3. Nanni Baltzer. Die Fotomontage im faschistischen Italien: Aspekte der Propaganda unter Mussolini. 2015. Reviews: Ulrich Blanché, in Medienwissenschaft 33 (2016), Nr. 2, 215: Link; Wilbert Ubbens in IFB 2016, Link; Bernd Stiegler in Rundbrief Fotografie 24 (2017), Nr. 1, 45-47, Link
  • Vol. 4. Bettina Gockel and Hans Danuser (eds.). Die Neuerfindung der Fotografie. Hans Danuser – Gespräche, Materialien, Analysen. 2014. Reviews:  Stefanie Stallschus in Sehepunkte 16 (2016), Nr. 3, Link; Jörg Scheller in Camera Austria 130 (2015), Link
  • Vol. 5. Kim Timby. 3D and Animated Lenticular Photography: Between Utopia and Entertainment. 2015. Reviews: Markus Spöhrer in Medienwissenschaft 3 (2017), 420-422, Link; Britt Salvesen in Stereo World (März/April 2016), 18-19, Link
  • Vol. 6. Mirjam Brusius. Fotografie und museales Wissen: William Henry Fox Talbot, das Altertum und die Absenz der Fotografie. 2015. Review: Michael Wedel in Medienwissenschaft 33 (2016), 477-479, Link
  • Vol. 7. Herta Wolf (ed.). Zeigen und/oder Beweisen? Die Fotografie als Kulturtechnik und Medium des Wissens. 2016. Reviews: Paul Mellenthin in Camera Austria 2017, 85-86, Link;  Carina Sperber in Rundbrief Fotografie 24 (2017), Nr. 4, 52-54, Link 
  • Vol. 8. Markus Ritter and Staci Gem Scheiwiller. The Indigenous Lens? Early Photography in the Near and Middle East. 2017. Review: Rüdiger Lohlker in Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes 108 (2018), 511-512, Link 
  • Vol. 9. Caroline Fuchs. Das Autochrom in Großbritannien: Revolution der Farbfotografie.​ 2017. Reviews: Linus Rapp in The Burlington Magazine 161 (Dez. 2019), 1067-1069, Link; Franziska Scheuer in Rundbrief Fotografie 25 (2018), Nr. 3, 58-60, Link 
  • Vol. 10. Bettina Gockel. In collaboration with Nadine Jirka and Stella Jungmann (ed.). The Colors of Photography.​ 2020.
  • Vol. 11. Jadwiga Kamola (ed.). Artist Complex. Images of Artists in Twentieth-Century Photography. 2021.
  • Vol. 12. Thomas Ryser. Pressefotografie in der Krise? Das St.Galler Pressebüro Kühne Künzler 1960 bis 2012. 2022.

Bettina Gockel and Miriam Volmert (eds.). Wahrnehmen, Speichern, Erinnern. Memoriale Praktiken und Theorien in den Bildkünsten, 1650–1850. Berlin: De Gruyter, 2018.

Bettina Gockel (ed.). Vom Objekt zum Bild. Piktorale Prozesse in Kunst und Wissenschaft, 1600-2000. Berlin: Akademie Verlag, 2011. (cf. supplement to this book with English abstracts of all articles.) Reviews: Jörg Probst in sehepunkte 13, Nr. 7/8 (2013), URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/21297.html; Hanna Holtz in Kult Online 30 (2012), URL: http://kult-online.uni-giessen.de/resolveuid/d2b044fac7a54437b0abcb2a7c5c0a61

Gabriele Dürbeck, Bettina Gockel et. al. (ed.). Natur der Wahrnehmung – Wahrnehmung der Natur. Sehen und Sichtweisen um 1800. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. Cf. review by Alexandre Métraux in: Süddeutsche Zeitung 15/16 Dec. 2001; see also reviews in: sehepunkte 2 (2002), No. 12, URL: http://www.sehepunkte.de/2002/12/3509.html, arthist.net, 17.7.2011, URL: https://arthist.net/reviews/215 and Perlentaucher, URL: https://www.perlentaucher.de/buch/wahrnehmung-der-natur-natur-der-wahrnehmung.html

Co-editor of Zeitschrift für Kulturwissenschaften.

Articles and Essays (Selection)

  • Geschüttelt, nicht gerührt. Zukunftsfrage: Kunstgeschichte, in: R.A.W. or the sirens of Titan. Exh. Cat. (Kunstmuseum Appenzell, Kunsthalle Ziegelhütte), eds. Roland Scotti, Heinrich Gebert Kulturstiftung Appenzell. Göttingen: Steidl Verlag, 2022. 108–113. / Engl. translation: Shaken, not Stirred: Questions for the Future: Art History, in: ibid., 192–195. / French translatation: Secouée, pas émue. Question d'avenir: histoire de l'art, in: ibid., 210–213.
    Link (PDF, 46 MB)
  • Being Beyond—Aesthetics of Resistance: Annemarie Clarac-Schwarzenbach, in: Women and Migration(s) II, eds. Kalia Brooks, Cheryl Finley, Ellyn Toscano, and Deborah Willis, Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2022. 285–296.
  • «Mann ohne Eigenschaften»? – Die Verkörperung eines Lehrstuhls. Franz Zelger an der Universität Zürich (1983–2007), in: 150 Jahre Kunstgeschichte an der UZH. Das Institut und seine Protagonist:innen, eds. Carola Jäggi and Katja Schröck, Zürich: Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich, 2022. Link
  • Editorial zum Auftakt der Publikationsreihe Art & Photography, in: Ute Christiane Hoefert, Rollenflexibilität und Demokratisierung in der Kunst. Der Konzeptkünstler, Mail Artist und Networker H. R. Fricker (Art & Photography, Vol. 1), Heidelberg: Arthistoricum.net, 2021, n. pag. Link
  • Editorial. From an American Right to “A Decent Home” in the 1940s to Adequate Housing as a Global Human Right in 2021, in: Nicole Krup Oest, Photography and Modern Public Housing in Los Angeles (Art & Photography, Vol. 2), Heidelberg: Arthistoricum.net, 2021. V–XV. Link
  • Foreword. The Making of this Book: Why “The colors of photography”?, in: The Colors of Photography, ed. by Bettina Gockel in collaboration with Nadine Jirka and Stella Jungmann, Berlin: De Gruyter, 2020. 7–18.
  • The Invention of Black-and-White Photography: Proclamations of Photography’s Aesthetic Independence and the History of Photography’s Colors, in: The Colors of Photography, ed. by Bettina Gockel in collaboration with Nadine Jirka and Stella Jungmann, Berlin: De Gruyter, 2020. 261–304.
  • Uncalibrated: From the Standpoint of Color – Hans Danuser. in: The Colors of Photography, ed. by Bettina Gockel in collaboration with Nadine Jirka and Stella Jungmann, Berlin: De Gruyter, 2020. 173–198.
  • Making a Digital Research Project in the History of Modern Art and Photography. The Art and Photo Magazine 'Camera Work', in: Von analogen und digitalen Zugängen zur Kunst: Festschrift für Hubertus Kohle zum 60. Geburtstag, eds. Maria Effinger, Stephan Hoppe, Harald Klinke, Bernd Krysmanski, Heidelberg: arthistoricum.net, 2019, https://doi.org/10.11588/arthistoricum.493
  • Fotografiegeschichte in Forschung und Lehre - Ein Sommernachtstraum, in: Rundbrief Fotografie 25 (2018), No. 3. 54–55.
  • Die fotografische Persona und die Bedeutung der Fotografie als Kunst. The Photographic Persona and the Significance of Photography as Art, in: Künstler Komplex. Fotografische Porträts von Baselitz bis Warhol. Sammlung Platen, eds.  Ludger Derenthal and Jadwiga Kamola, Heidelberg/Berlin: Kehrer, 2018. 37–48.
  • Gainsborough als moderner Künstler. Figur und Landschaft – Licht und Farbe, in: Thomas Gainsborough. Die moderne Landschaft. Exh. Cat. (Hamburger Kunsthalle), eds. Christoph Martin Vogtherr and Katharina Hoins, München: Hirmer, 2018. 123–135.
  • Angst vor dem Hai. John Singleton Copleys Kunst der kulturellen Verfeinerung, in: Wahrnehmen, Speichern, Erinnern. Memoriale Praktiken und Theorien in den Bildkünsten 1650 bis 1850, eds. Bettina Gockel and Miriam Volmert. Berlin: De Gruyter. 247–283.
  • Konstruktion und Wirklichkeit einer globalisierten Künstlerin: Helene Schjerfbeck zwischen Tradition und Moderne, in: Kunstchronik 69.11 (2016). 551-559.
  • Äquivalente. Monets Malerei und sein Garten in Giverny, in: Gärten der Welt. Orte der Sehnsucht und Inspiration. Exh. Catalogue (Museum Rietberg, Zurich), ed. by Albert Lutz, in collaboration with Hans von Trotha. Zurich/Cologne: Museum Rietberg/Wienand, 2016. 256–263.
  • Gepflegte Pfade: unterwegs zur Kunst an der Peripherie, in: Kritische Berichte 43.3 (2015). 9-22.
  • Schillernd. Die Erfindung der Schwarz-Weiß-Fotografie, in: Schwarz-Weiß als Evidenz. Monika Wagner and Helmut Lethen (eds.). Frankfurt a.M.: Campus, 2015. 156-170.
  • Das Kapital der Kunst: Gainsboroughs James Christie, in: Kunst und Karriere. Ein Kaleidoskop zum Kunstbetrieb. Zurich: SIK-ISEA, 2015. 23-48.
  • Bilder für Blinde. Sehen und Handeln in Malerei, Fotografie und Film. Ein Versuch, in: Horst Bredekamp and John Michael Krois (ed.). Sehen und Handeln. Actus et Imago 1. Berlin: Akademie Verlag, 2011. 65-98.
  • Paul Klee’s picture-making and persona. Tools for making invisible realities visible, in: Studies in History and Philosophy of Science 39.3 (2008): 418-433.
  • Bedeutungsstiftende Bildtechniken. Gainsboroughs Druckgraphik im Licht von Adam Smiths ökonomischer, moralphilosophischer und sinnesphysiologischer Theorie, in: Werner Busch (ed.). Verfeinertes Sehen. Optik und Farbe im 18. und frühen 19. Jahrhundert. München: Oldenbourg, 2008. 101-131.
  • Krieg – Krankheit – Kulturwissenschaft. Warburgs Schizophrenie als Forschungsinstrument und das Ideal moderner Primitivität, in: Gottfried Korff (ed.). Kasten 117: Aby Warburg und der Aberglaube im Ersten Weltkrieg. Tübingen: Tübinger Vereinigung für Volkskunde, 2007. 117-134.
  • Kirchner’s Alpine Landscapes. Paintings and Photographs, in: Ernst Ludwig Kirchner - Mountain Life. The Early Years in Davos 1917 – 1926. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 2003. 39–48.
  • Die Oberfläche bei Gainsborough und das Wissen „unserer gänzlichen Unwissenheit“, in: Horts Bredekamp and Gabriele Winter (ed.). Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik, vol. 1/2. Berlin: Akademie Verlag, 2003. 95-104.
  • Farbe, in: Monika Wagner et al. (ed.). Lexikon des künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn. Munich: Beck, 2002. 78-84.
  • Gemalte Sehweisen. Kunst und Naturwissenschaft im 18. Jahrhundert, in: Gabriele Dürbeck, Bettina Gockel et. al. (ed.). Natur der Wahrnehmung – Wahrnehmung der Natur. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. 199-219.
  • Bedeutungsstiftung durch Wahrnehmung. Zur Rolle der Farbe im modernen Portrait. Thomas Gainsborough, Joshua Reynolds und Francis Bacon, in: Anne Hoormann and Karl Schawelka (ed.). Who’s afraid of. Zum Stand der Farbforschung. Weimar: Universitätsverlag, 1998. 158-190.

Weiterführende Informationen

Prof. Dr. Bettina Gockel

Prof. Dr. Bettina Gockel

Visit us on Facebook!

The film „After Dadaism, Fluxism, Mailism comes Tourism“ has won in the category "swiss culture" at the Switzerland International Film Festival – SIFF.

Ute Christiane Hoefert created the film as part of her dissertation Rollenflexibilität und Demokratisierung in der Kunst. Der Konzeptkünstler, Mail Artist und Networker H. R. Fricker.

Informationsflyer CAS in Theory and History of Photography

New CAS Program

The first class of the CAS in Theory and History of Photography has started successfully!

Registration for the class of 2023/2024 will be open from Winter 2022 until the 30th of June 2023. The exact date of the registration start will be communicated shortly.

 

Article

Bettina Gockel, Geschüttelt, nicht gerührt. Zukunftsfrage: Kunstgeschichte, in: R.A.W. or the sirens of Titan. Exh. Cat. (Kunstmuseum Appenzell, Kunsthalle Ziegelhütte), eds. Roland Scotti, Heinrich Gebert Kulturstiftung Appenzell. Göttingen: Steidl Verlag, 2022. 108–113. / Engl. translation: Shaken, not Stirred: Questions for the Future: Art History, in: ibid., 192–195. / French translatation: Secouée, pas émue. Question d'avenir: histoire de l'art, in: ibid., 210–213.
Link (PDF, 46 MB)

Article

Bettina Gockel, Being Beyond—Aesthetics of Resistance: Annemarie Clarac-Schwarzenbach, in: Women and Migration(s) II, eds. Kalia Brooks, Cheryl Finley, Ellyn Toscano, and Deborah Willis, Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2022. 285–296.

5. Schweizerischer Kongress für Kunstgeschichte

VKKS Congress

5th Swiss Congress for Art History, 22.-24. June 2022

Japan is the guest country of the 2022 VKKS Congress at the University of Zurich's Institute of Art History.

colors of photography

Publication

Bettina Gockel (ed.)
The Colors of Photography.​
Studies in Theory and History of Photography Vol. 10. Berlin, De Gruyter, 2020.
 

IK Bild

Institute Colloquium Spring 2022

Art History and Decolonization
 

Spring Semester 2022 Lecture Series with talks by Nana Adusei-Poku, Lotte Arndt und Sammy Baloji, CARAH – Collective for Anti-Racist Art History, Michelle Antoinette, Sally Schonfeldt, Anna Greve, Annette Bhagwati, and Noémie Etienne

 

Nicole Krup Oest
Photography and Modern Public Housing in Los Angeles
Art & Photography vol. 2. Heidelberg, arthistoricum.net, 2021.

Erna Yoshida Blenk. Ein Künstlerinnenleben, Zurich : Scheidegger & Spiess, 2021.

Edited by the Eugen & Yoshida Früh Foundation. With Texts by Matthias Fischer, Annelise Zwez, and Bettina Gockel.

Prof. Dr. Bettina Gockel, "Erklär mir Kunstgeschichte. Was humanitäre Hilfsorganisationen und Waisenhäuser mit Kunst zu tun haben."

8. September, 10.00 a.m., Student Information Days

 

"CHARITY" by Damien Hirst (2002-2003)

 

Prof. Dr. Bettina Gockel talks about the publication The Colors of Photography

Kinderuni HS21

Lecture

Prof. Dr. Bettina Gockel

"Klick. Klick? Von der Erfindung der Fotografie."
Kinderuniversität Zurich
3. November 2021

3 x Art and Photography

Die Politisierung des Gesichts. Über Selfie-Aktivismus
Wolfgang Ullrich
Wednesday, 28. April, 18.15–19.30, via ZOOM

 

Historical Insights into Contemporary Photography in Southeast Asia
Alexander Supartono
Wednesday, 5. May, 18.15–19.30, via ZOOM

 

Rollenflexibilität und Demokratisierung in der Kunst. Der Konzeptkünstler, Mail Artist und Networker H. R. Fricker
Ute Christiane Hoefert
Wednesday, 26. May, 18.15–19.30, via ZOOM   

 

buchpräsentation edk

Book Presentation "Colors of Photography"

The book “Colors of Photography” will be presented on Wednesday, March 31, 6-7.30 p.m. by Bettina Gockel (UZH) and Andrés Mario Zervigón (Professor of the History of Photography am Art History Department der Rutgers University). They have been invited by the Cologne initiative "Ende der Kunstgeschichte" (end of art history).

 

To register for the presentation, send an e-mail to: endederkunstgeschichte@web.de

Interview with Prof. Bettina Gockel: "Was ist überhaupt Kunst?"

Ruth Preywisch. "Was ist überhaupt Kunst?" in: Miss Moneypenny, 11.02.2021

Deb Willis Foto

Award and Book Presentation 10.2.2021

On February 10th, 2021, Prof. Dr. Deborah Willis will receive the “Distinguished Lifetime Achievement Award for Writing on Art” from the College Art Association. Prof. Willis has been teaching at the New York University, Tisch School of the Arts since 2001 and was at the Institute of Art History in Zurich in 2009, presenting the talk “Posing Beauty in African American Culture” at the lecture series Geography of Photography. The talk was published in the 2nd volume of the publication series Studies in Theory and History of Photography (American Photography: Local and Global Contexts, Berlin: Akademie Verlag, 2012).

 

It is a great honor for Prof. Dr. Gockel to present the new publication The Colors of Photography (Berlin: De Gruyter, 2020) at the CAA Annual Conference, together with Prof. Deborah Willis, on the same day as the award presentation.

Interview with Prof. Bettina Gockel: "Fotografie ist hochpolitisch!"

Marita Fuchs. "Fotografie ist hochpolitisch!" in: UZH News, 10.11.2020

autochrom in grossbritannien

Publication

Bettina Gockel (ed.)
The Colors of Photography.​
Studies in Theory and History of Photography, vol. 10. Berlin, De Gruyter, 2020.
 

Die Pathologisierung des Künstlers

Publikation

Die Pathologisierung des Künstlers. Künstlerlegenden der Moderne. Berlin: Akademie Verlag, 2010.

Archive

For information regarding past events, publications, etc. see:

Bereichs-Navigation