History of the Fine Arts


Contact / Address

University of Zurich
Institute of Art History
Raemistr. 73
CH-8006 Zurich
Switzerland
Office no. 303
tel.: +41 (0)44 - 634 28 28
fax: +41 (0)44 - 634 49 14 (department office)
email: bettina.gockel@khist.uzh.ch

Short CV

  • since 2008 Professor of Art History, Institute of Art History, University of Zurich: Chair for the History of the Fine Arts
  • 2006-07 Membership (two terms), Institute for Advanced Study, Princeton, School of Historical Studies
  • 2006 Visiting Professor of Art History, University of Art and Design, Burg Giebichenstein, Halle/Saale
  • 2006 Habilitation, Eberhard-Karls-University, Tübingen
  • 2005 Visiting Scholar, Max-Planck Institute for the History of Science, Berlin
  • 2002-03 Research Scholar, Max-Planck Institute for the History of Science, Berlin
  • 1998-2006 Assistant Professor, Art History Department, Eberhard-Karls-University, Tübingen
  • 1996 PhD, University of Hamburg
  • Studies in Art History, Archaeology, German Philology and Theatre Studies. Ludwig-Maximilians-University Munich; University of Hamburg

Research Interests

  • History of fine arts
  • Theory and history of photography
  • History of perception
  • Relationships between the natural sciences and the arts
  • Historiography of art history and art psychology

List of Selected Publications


Books

Edited Books

  • Editor of the series Studies in Theory and History of Photography. Berlin: Akademie Verlag / de Gruyter, 2011 -. Volumes published:
    • Vol. 1. Nanni Baltzer and Wolfgang Kersten (ed.). Weltenbilder. 2011.
    • Vol. 2. Bettina Gockel. In collaboration with Patrizia Munforte (ed.). American Photography. Local and Global Contexts. 2012.
    • Vol. 3. Nanni Baltzer. Die Fotomontage im faschistischen Italien: Aspekte der Propaganda unter Mussolini. 2015.
    • Vol. 4. Bettina Gockel and Hans Danuser (eds.). Die Neuerfindung der Fotografie. Hans Danuser – Gespräche, Materialien, Analysen. 2014.
    • Vol. 5. Kim Timby. 3D and Animated Lenticular Photography: Between Utopia and Entertainment. 2015.
    • Vol. 6. Mirjam Brusius. Fotografie und museales Wissen: William Henry Fox Talbot, das Altertum und die Absenz der Fotografie. 2015.
    • Vol. 7. Herta Wolf (ed.). Zeigen und/oder Beweisen? Die Fotografie als Kulturtechnik und Medium des Wissens. 2016.
    • Vol. 8. Markus Ritter and Staci Gem Scheiwiller. The Indigenous Lens? Early Photography in the Near and Middle East. 2017.
    • Vol. 9. Caroline Fuchs. Das Autochrom in Großbritannien: Revolution der Farbfotografie.​ 2017.
  • Bettina Gockel and Miriam Volmert (eds.). Wahrnehmen, Speichern, Erinnern. Memoriale Praktiken und Theorien in den Bildkünsten, 1650–1850. Berlin: De Gruyter, 2017.
  • Bettina Gockel (ed.). Vom Objekt zum Bild. Piktorale Prozesse in Kunst und Wissenschaft, 1600-2000. Berlin: Akademie Verlag, 2011. (cf. supplement to this book with English abstracts of all articles.)
  • Gabriele Dürbeck, Bettina Gockel et. al. (ed.). Natur der Wahrnehmung – Wahrnehmung der Natur. Sehen und Sichtweisen um 1800. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. (cf. review by Alexandre Métraux in: Süddeutsche Zeitung 15/16 Dec. 2001).
  • Co-editor of Zeitschrift für Kulturwissenschaften.

Articles and Essays

  • Konstruktion und Wirklichkeit einer globalisierten Künstlerin: Helene Schjerfbeck zwischen Tradition und Moderne, in: Kunstchronik 69.11 (2016) (forthcoming, Nov. 2016). 
  • Äquivalente. Monets Malerei und sein Garten in Giverny, in: Gärten der Welt. Orte der Sehnsucht und Inspiration. Exh. Catalogue (Museum Rietberg, Zurich), ed. by Albert Lutz, in collaboration with Hans von Trotha. Zurich/Cologne: Museum Rietberg/Wienand, 2016. 256–263.
  • Gepflegte Pfade: unterwegs zur Kunst an der Peripherie, in: Kritische Berichte 43.3 (2015). 9-22.
  • Schillernd. Die Erfindung der Schwarz-Weiß-Fotografie, in: Schwarz-Weiß als Evidenz. Monika Wagner and Helmut Lethen (eds.). Frankfurt a.M.: Campus, 2015. 156-170.
  • Das Kapital der Kunst: Gainsboroughs James Christie, in: Kunst und Karriere. Ein Kaleidoskop zum Kunstbetrieb. Zurich: SIK-ISEA, 2015. 23-48.
  • Bilder für Blinde. Sehen und Handeln in Malerei, Fotografie und Film. Ein Versuch, in: Horst Bredekamp and John Michael Krois (ed.). Sehen und Handeln. Actus et Imago 1. Berlin: Akademie Verlag, 2011. 65-98.
  • Paul Klee’s picture-making and persona. Tools for making invisible realities visible, in: Studies in History and Philosophy of Science 39.3 (2008): 418-433.
  • Bedeutungsstiftende Bildtechniken. Gainsboroughs Druckgraphik im Licht von Adam Smiths ökonomischer, moralphilosophischer und sinnesphysiologischer Theorie, in: Werner Busch (ed.). Verfeinertes Sehen. Optik und Farbe im 18. und frühen 19. Jahrhundert. München: Oldenbourg, 2008. 101-131.
  • Krieg – Krankheit – Kulturwissenschaft. Warburgs Schizophrenie als Forschungsinstrument und das Ideal moderner Primitivität, in: Gottfried Korff (ed.). Kasten 117: Aby Warburg und der Aberglaube im Ersten Weltkrieg. Tübingen: Tübinger Vereinigung für Volkskunde, 2007. 117-134.
  • Kirchner’s Alpine Landscapes. Paintings and Photographs, in: Ernst Ludwig Kirchner - Mountain Life. The Early Years in Davos 1917 – 1926. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 2003. 39–48.
  • Die Oberfläche bei Gainsborough und das Wissen „unserer gänzlichen Unwissenheit“, in: Horts Bredekamp and Gabriele Winter (ed.). Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik, vol. 1/2. Berlin: Akademie Verlag, 2003. 95-104.
  • Farbe, in: Monika Wagner et al. (ed.). Lexikon des künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn. Munich: Beck, 2002. 78-84.
  • Gemalte Sehweisen. Kunst und Naturwissenschaft im 18. Jahrhundert, in: Gabriele Dürbeck, Bettina Gockel et. al. (ed.). Natur der Wahrnehmung – Wahrnehmung der Natur. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. 199-219.
  • Bedeutungsstiftung durch Wahrnehmung. Zur Rolle der Farbe im modernen Portrait. Thomas Gainsborough, Joshua Reynolds und Francis Bacon, in: Anne Hoormann and Karl Schawelka (ed.). Who’s afraid of. Zum Stand der Farbforschung. Weimar: Universitätsverlag, 1998. 158-190.